.

.

niedziela, 15 października 2017

Klasyki, które chce przeczytać - część pierwsza



Nie przeczytałam w życiu dużej liczby klasyków, ale chce to zmienić, ponieważ  uwielbiam je, a żeby się do tego zmotywować postanowiłam napisać ten post. Jest to na razie część pierwsza, bo gdy uda mi się przeczytać ponad połowę książek z tej listy, napiszę kolejny. 
Mam nadzieje, że nowa seria na blogu się Wam spodoba:) 

1. 451 stopni Fahrenheita Ray Bradbury

Okładka książki 451° Fahrenheita  

Futurystyczna wizja przyszłości, w której ludzkość wyzbywa się "wysokiej kultury", a strażacy zamiast gasić pożary, wzniecają je. Najchętniej palą książki. 

Nie wiem czy muszę coś tu dodawać, ponieważ opis jest dla mnie wystarczającym zachęceniem. Powiem tylko, że z tego co się orientowałam, jest to podobnież bardzo dobra i wstrząsająca  książka.

2. Buszujący w zbożu Jerome David Salinger

Okładka książki Buszujący w zbożu
Bohaterem 'Buszującego w zbożu' jest szesnastoletni uczeń, Holden Caulfield, który nie mogąc pogodzić się z otaczającą go głupotą, podłością, a przede wszystkim zakłamaniem, ucieka z college`u i przez kilka dni 'buszuje' po Nowym Jorku, nim wreszcie powróci do domu rodzinnego. Historia tych paru dni, którą opowiada swym barwnym językiem, jest na pierwszy rzut oka przede wszystkim zabawna, jednakże rychło spostrzegamy, że pod pozorami komizmu ważą się tutaj sprawy bynajmniej nie błahe...
źródło opisu: http://www.wydawnictwoalbatros.com/ksiazka,75,3766...(?) 
źródło okładki: http://www.wydawnictwoalbatros.com/ksiazka,75,3766...»


Jestem tą książką, zaintrygowana od dłuższego czasu. Czytałam bardzo rozbieżne opinie, różnych ludzi. Jestem naprawdę ciekawa, co jest w tej książce, że tylu ludzi ma do niej mieszane odczucia. 

3. Przeminęło z wiatrem Margaret Mitchell

Okładka książki Przeminęło z wiatrem

Rok 1861. Czas wojny secesyjnej - Ameryka przechodzi głębokie wewnętrzne przemiany, które na zawsze zmienią jej obraz. Świat Południa, wielkich plantacji, możnych panów i czarnoskórych niewolników odchodzi w zapomnienie, pochłaniany przez industrialną, nastawioną na przemysł rzeczywistość. Scarlett O`Hara, córka zamożnego plantatora bawełny z Georgii, ma zaledwie szesnaście lat, jednak jej duma, upór i energia wydają się nie znać granic. Kiedy jej ukochany Ashley Wilkes zaręcza się z inną kobietą, Melanią, dziewczyna na złość jemu i sobie wychodzi za mąż za jej brata. Jej małżeństwo nie trwa jednak długo, małżonek rychło umiera, zaś Scarlett sama musi dać sobie radę z przytłaczającą rzeczywistością...
źródło opisu: Wydawnictwo Albatros, 2015

źródło okładki: Wydawnictwo Albatros


Ameryka i wojna secesyjna, czyli trzy słowa przez, które chce przeczytać tę książkę.
Nie czytałam żadnych recenzji, ale na lubimyczytać, ma wysoką ocenę, więc raczej jest dobra.

4. Rok 1984 George Orwell 



Znalezione obrazy dla zapytania Rok 1984

Nie czytałam, jeszcze żadnej książki Orwella, i jest mi przez to głupio, ponieważ mam wrażenie, że każdy już coś czytał jego autorstwa.

5. Zaproszenie na egzekucje Vladimira Nabokova 


Znalezione obrazy dla zapytania Zaproszenie na egzekucje

Chcę przeczytać tę książkę, ponieważ Abigail Jailette - link ją polecała.  
Obie mamy podobne gusta i jeszcze się nie zawiodłam na  polecanej przez nią książce.

6. "Bracia Karamazow" Fiodor Dostojewski 

Znalezione obrazy dla zapytania Bracia Karamazow

Jest to podobnież najlepsza książka Dostojewskiego i jak dla mnie jest to wystarczająca zachęta. 
Za tę książkę, zabiorę się najszybciej, ponieważ w przyszłym tygodniu mam urodziny i "Bracia Karamazow", przywędrują do mnie w tym ślicznym wydaniu:) 

7. "Dama kameliowa" Aleksander Dumas (syn) 

Znalezione obrazy dla zapytania Dama kameliowa

Małgorzata Gautier, paryska kurtyzana, ma licznych wielbicieli. Jej klientami są panowie z wyższych sfer. Pewnego dnia poznaje młodego i przystojnego Armanda Duvala. Oboje zakochują się w sobie. Jednak związek z kobietą lekkich obyczajów może zaszkodzić mężczyźnie w karierze. Małgorzata na prośbę ojca Duvala porzuca ukochanego, kłamiąc, że już go nie kocha. Życie jest okrutne dla młodej dziewczyny. Zapada ona na gruźlicę, a jej dni są policzone. Zrozpaczony Armand w dniu śmierci ukochanej dowiaduje się, co było przyczyną ich rozstania.
źródło opisu: http://ksiegarnia.bellona.pl
źródło okładki: http://ksiegarnia.bellona.pl/

Po tę książkę, chce sięgnąć tylko ze względu na to, że zaintrygował mnie opis. 

8. "Nowy wspaniały świat" Aldous Huxley

Okładka książki Nowy wspaniały świat


W roku 2541 (czyli w 632 roku nowej Ery Forda) obywatele Republiki świata powstają w rezultacie sztucznego zapłodnienia i klonowania. Od niemowlęcia poddawani są wszechstronnemu psychologicznemu i biologicznemu warunkowaniu – po to, by w wieku dojrzałym stać się cząstkami kastowej społeczności, złożonej z pozbawionych wyższych uczuć ludzkich automatów. Czy ten „wspaniały świat”, w którym dominuje seks, prymitywne rozrywki, narkotyk soma, jest tylko zrodzoną w wyobraźni pisarza fantasmagorią?

źródło opisu: www.muza.com.pl
źródło okładki: www.muza.com.pl

Często odnoszę, wrażenie, że ludzie nie wiedzą o istnieniu tej książki. Orwella jest pełno, o Huxley nikt nigdy nie wspomina. 
Gdy już ją przeczytam i mi się spodoba, będę o niej na pewno dużo pisać i na blogu, i na innych stronach poświęconych książkom. 

9. "Hobbit" John Ronald Reuel Tolkien

Okładka książki Hobbit, czyli tam i z powrotem

Osoby, które dłuższy czas śledzą mojego bloga, musiały już zauważyć, że uwielbiam fantastykę, a uwielbiając ją powinnam już dawno przeczytać, jakąś książkę Tolkiena.

10. "Dracula" Brama Stokera 

Znalezione obrazy dla zapytania dracula lubimy czytać


"Draculę"chce przeczytać już od roku, ale nie miałam wcześniej okazji, żeby  kupić sobie własny egzemplarz. Teraz "Dracula", przywędruje do mnie wraz z "Braćmi Karamazow". 

Na razie to tyle:) Napiszcie mi czy czytaliście, którąś z wymienionych przeze mnie książek oraz co o  niej sądzicie?  Jestem też bardzo ciekawa, co Wy chcecie w najbliższym czasie z klasyki literatury przeczytać? 





10 komentarzy:

  1. Orwella znać "trzeba", ale uważam, że dla nas, Polaków, istotniejszy powinien być Zajdel :) Tematykę porusza podobną. a jest równie dobry i łatwiejszy do przyswojenia.
    Ja na półce poza klasykami fantastyki (Kroniki Diuny, Planeta Małp, Blade runner, Ubik itd.) mam na półce "Wichrowe wzgórza" Bronte :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Próbowałam dawno temu przeczytać "Hobbita", ale lektura okazała się dla mnie męcząca... A szkoda, bo naprawdę byłam bardzo ciekawa tej książki. Pozdrawiam :)
    http://czytanie-i-inne-przygody.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowanie polecam Orwella, i "Rok 1984" i "Folwark zwierzęcy" znać powinien każdy, bo mówią one o naprawdę istotnych sprawach. Sama nie wiem, która z tych książek podobała mi się bardziej. Obie są świetne.
    Dodatkowo z podanych tutaj książek czytałam jeszcze "Hobbita" (jakieś milion razy) i, no cóż, ta książka to prawdziwe cudo. Wiem, że z Tolkienem nie każdy się lubi, ale ja tak bardzo uwielbiam ten świat. Zdecydowanie polecam!

    "Buszujący w zbożu", "Przeminęło z wiatrem", "Bracia Karamazov", "Nowy wspaniały świat" I jeszcze kilka klasyków, to pozycje, które już od dawna widnieją na mojej liście "Do przeczytania" i szczerze mówiąc nie mogę się doczekać, aż je przeczytam!

    Zapraszam do siebie: giraffe-and-books.blogspot.co.uk

    OdpowiedzUsuń
  4. Trochę czytania przed Tobą :) Hobbit jest świetny - dzięki tej książce pokochałam fantastykę. Bracia Karamazow to trudna, ale ciekawa książka. Chociaż może nie tyle trudna, co specyficzna.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. Z Orwella czytałam "Folwark zwierzęcy" jako lekturę szkolną, ale szalenie mi się podobał; "Rok 1984 mam wciąż w planach czytać.
    Czytałam też "Przeminęło z wiatrem" - jeśli czytałaś "Lalkę", to wyobraź sobie jako główną bohaterkę Łęcką do piątej potęgi... Sama się zastanawiam, jakim cudem nie wyrzuciłam tej książki oknem przez główną bohaterkę.
    Przez "Braci Karamazow" brnęłam chyba ze dwa miesiące i to było moje ostateczne rozstanie z Dostojewskim, bo jak dla mnie to książka o niczym, a raczej o filozoficznym gadaniu w kółko o niczym... Czyli o niczym jednak ;)
    Poza tym czytałam też "Draculę" i "Hobbita", a do reszty z tej listy wciąż się zabieram, chociaż powoli mi to idzie ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam cztery pozycje z Twojej listy, a po sześć pozostałych też chciałabym sięgnąć. Właśnie niespełna dwa tygodnie temu skończyłam "Zaproszenie na egzekucję" i podpisuję się pod wszelkimi zachwytami kierowanymi w stronę tej książki.
    https://lordowaforteca.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Z klasykami jest tak, że kiedy nam karzą czytać to je omijamy szerokim łukiem a kiedy przyjdzie na nie pora mamy kosmiczne zaległości. Bardzo mało czytałam klasków i bardzo nad tym ubolewam. Zabieram się za zrobienie listy, ale nigdy nie wiem co najważniejszego na nią wpisać, żeby nie miała 500 pozycji ;)Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. "Buszującego w zbożu" bardzo polecam. :D Jedna z lepszych lektur w gimnazjum. :)
    Pierwsza pozycja wydaje się bardzo ciekawa.
    Jeśli chodzi o Tolkiena - utknęłam pod koniec "Drużyny pierścienia" i nie mogę dalej się zmotywować, żeby to dokończyć. :c
    Dwie ostatnie pozycje też bym chciała przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetne klasyki i ponad połowa jest i na mojej liście "do przeczytania". Szczególnie "Przeminęło z wiatrem, "Rok 1984" i "Nowy wspaniały świat"...
    "Hobbita" bardzo polecam, prywatnie polubiłam Tolkiena po "Hobbicie", a pokochałam po "Władcy pierścieni". :)

    OdpowiedzUsuń
  10. 451* Fahrenheita - jedna ze słabszych klasycznych antyutopii jakie czytałam, Rok 1984, a nawet Nowy wspaniały świat, które też masz na liście, podobały mi się znacznie bardziej :) Przeminęło z wiatrem ogromnie (i pozytywnie!) mnie zaskoczyło spojrzeniem na problemy kulturowe, mam nadzieję, że i Tobie się spodoba.

    Pozdrawiam,
    Ewelina z Gry w Bibliotece

    OdpowiedzUsuń